eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Zwroty w sklepie internetowym – na co uważać

Dla wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce zwroty w sklepie internetowym to trudne zagadnienie. W jakich sytuacjach one obowiązują, a w których nie?

Polskie prawo jest stanowcze – przy dokonywaniu zakupów w sieciach, które nie są stacjonarne, klient ma prawo dokonać zwrotu w terminie do 14 dni od otrzymania towaru. Następuje to bez podania przyczyny i z całkowitym zwrotem kosztów – także dostawy. Wiąże się ono z tym, że przed zakupem klient nie miał możliwości zobaczenia towaru i oceny jego cech. Jednocześnie jest to ochrona dla konsumenta przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektórych handlowców. Można znaleźć wiele przykładów niezgodności oferty z faktycznym produktem lub usługą, co jest podstawą do rozwiązania umowy kupna i sprzedaży.

Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta o prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli tego nie zrobi, okres wydłuża się z 14 dni na 12 miesięcy. Zazwyczaj informuje się o tym w regulaminie sklepu internetowego, który chroni nie tylko kupującego, ale również sprzedającego.

Zwroty w sklepie internetowym. Co się dzieje, kiedy klient chce zwrotu?

Po złożeniu przez klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy, ten musi odesłać zakupiony wcześniej produkt. Przedsiębiorca z kolei ma obowiązek zwrócenia wszystkich poniesionych przez konsumenta kosztów tą samą drogą, którą pieniądze zostały do niego dostarczone. Najczęściej jest to po prostu przelew.

Jeśli konsument wybrał sposób dostarczenia towaru, który nie był najtańszym z możliwych, sprzedający ma prawo zwrócić koszta tylko do określonej kwoty wysyłki możliwie najtańszej. Kiedy przedsiębiorca otrzyma z powrotem towar, następuje jego weryfikacja.

Kiedy nie można dokonać zwrotu?

Są sytuacje, w których przedsiębiorca szczególnie chroniony jest przed zmianą decyzji klienta. Jedną z nich jest sprzedaż towaru wysoce spersonalizowanego, na życzenie i zgodnie ze specyfikacjami konsumenta. Niektóre sklepy za taki przypadek uznają również sprowadzenie produktu na życzenie kupującego, który nie występuje w standardowej ofercie sklepu internetowego.

Klient powinien również zwrócić uwagę na wszystkie towary, których wartość uzależniona jest od opakowania. Dotyczy to środków higienicznych, zdrowotnych, oprogramowania. Ponadto, osobną kwestią są produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia. Osobą kategorią są zakupy przez internet biletów na wydarzenia czy też zakwaterowania, jeśli tak stanowiła oferta. Jeżeli chodzi o te drugie, to przez pandemię polityka zwrotów wielu serwisów i obiektów się zmieniła, jednak nadal jest to kwestia wysoce indywidualna, a nie obligatoryjna.

Więcej o rozwoju e-commerce dowiesz się również w czasie czwartej edycji eTradeShow. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

Marketing Management Congress

IC events

eTrade Show Teame

Zobacz również

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to problem wszystkich e-handlowców. Według badań Baymarda ich średni wskaźnik w sklepie internetowym wynosi 69.57%. Co zrobić, by…

Najważniejsze trendy e-commerce w 2020 roku

Pandemia zmieniła oblicze polskiego sektora e-handlu. Procent jego udziału w gospodarce rośnie i nie prognozuje się, by miało się to…

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Rynek e-sklepów w kraju się rozwija. Analitycy szacują, że z 5,5% udziału w polskim handlu detalicznym pod koniec 2019 roku…