eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Zakupy w internecie. Jak 2020 rok zmienił podejście Polaków?

2020 rok to rewolucja praktycznie na całym świecie. Polscy przedsiębiorcy musieli dostosować się do zmian w handlu i przenieść działalność do sieci. Zakupy w internecie. Jak zmieniło się podejście Polaków?

Badanie w ostatnim czasie opublikowało Blue Media. Analizy zostały przeprowadzone na uczestnikach próbie reprezentatywnej ze względu na wiek, województwo, płeć i wielkość miejsca zamieszkania. Wyniosła 1086 osób.

Badanych zapytano, czy robią zakupy przez internet. 88 procent z nich przyznało, że tak. Co ciekawe, w 2019 roku było ich o jeden procent więcej. Największego skoku dokonano od 2018. Wtedy aż piętnaście procent ankietowanych nie robiło zakupów w sieci. W ciągu ostatnich jedenastu miesięcy aż 45 procent ankietowanych wskazało, że nie odczuwa potrzeby robienia zakupów w sieci. Rok wcześniej było ich 10 procent więcej.

W ocenie osób zapytanych, dwanaście miesięcy wystarczyło, by zakupy przez internet stały się dużo bezpieczniejsze. Niepewność związana z zapewnieniem całkowitego bezpieczeństwa zakupów w sieci spadła o 7 procent.

Zakupy w internecie

Zakupy w internecie nie dla starszych?

Analitycy nie dostrzegli związku na linii płeć – zakupy w internecie. 12 procent mężczyzn i kobiet nie kupuje w sieci. Ważniejszą rolę od gender w tym przypadku odgrywa wiek. 17 procent osób reprezentujących najstarszą grupę wiekową wśród badanych wskazało, że nie kupuje w internecie. To zdecydowanie największy odsetek tak stanowczo wypowiadający się o zakupach w sieci. W najmłodszych grupach wiekowych tylko 9 procent przyznało się, że korzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych.

Znacząco spadł również odsetek ludzi, którzy kupują za pobraniem. Jeszcze w 2017 roku było ich 47 procent. Obecnie tylko 24. Zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności jest w tej chwili szybki przelew przy użyciu choćby PayU. Z tej opcji korzysta 48 procent Polaków. Pandemia koronawirusa spowodowała odwrót od dotychczas najpopularniejszej metody płatności – tzw. płatności za pobraniem. Czterech na dziesięciu respondentów płaci w Internecie kartą płatniczą a co trzeci samodzielnie wykonuje przelew środków na konto sklepu. Szybko zyskuje też Blik. W ciągu roku awansował o 9 punktów procentowych. Młodsi, chętniej niż starsi, zastępują tradycyjne przelewy płatnościami kartą lub BLIKiem. Ta ostatnia forma jest już stosowana przez ponad 40 procent respondentów z najmłodszej grupy wiekowej.

Najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze ulubionej formy płatności za zakupy internetowe są wygoda, szybkość i łatwość korzystania. Bezpieczeństwo zajmuje dopiero czwartą pozycję, co może świadczyć o wzroście zaufania konsumentów do płatności internetowych w ogóle.

Głównym kryterium wyboru nadal jest cena

Oprócz dostępności kupowanego produktu lub usługi, istotny wpływ na wybór sklepu internetowego mają: cena (67 procent wskazań) oraz sposób lub koszt dostawy (60%). Połowa badanych zwraca uwagę na wiarygodność sklepu, niewiele mniejszy ich odsetek docenia wygodę realizacji zakupu. Dla zdecydowanej mniejszości liczy się duży wybór form płatności czy też możliwość szybkiego zwrotu towaru (około 25 procent).

Najpopularniejsze działanie w internecie w dobie pandemii

Badania wykazały również, że najpopularniejszymi produktami zamawianymi w czasie pandemii były odzież (42%), kosmetyki (37%) oraz obuwie (32%). To jednak praca zdalna i elektroniczne podpisywanie dokumentów są najbardziej popularnymi usługami zdalnie realizowanymi przez Polaków w czasach pandemii. Kilkanaście procent badanych korzysta ze zdalnej edukacji realizowanej przez szkoły, jednak widać wyraźnie że nie jest to aktywność mile widziana. Dużo chętniej respondenci skorzystaliby z możliwości zdalnego podpisywania umów czy zdalnej medycyny.

Co ciekawe, już ponad 80 procent badanych deklaruje, że część lub wszystkie rachunki opłaca wykonując przelew internetowy. Inne metody płatności są zdecydowanie mniej popularne. Od początku pomiaru największy spadek odnotowują płatności dokonywane na poczcie.

Pełny raport dostępny TU.

eTradeShow
Termin: 18 maja 2021
Miejsce: Biznes Klub, PGE Narodowy Warszawa

Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Więcej informacji o wydarzeniu i bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Wybierz eTrade Show i postaw krok w stronę rozwoju Twojego biznesu!

Rahim Blak i Mosaico Partnerem Strategicznym eTradeShow!

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

IC events

eTrade Show Teame

Zobacz również

Weź udział w Konkursie Deva Group & eTradeShow

Wygraj szkolenie Deva Group! Co musisz zrobić, żeby wziąć udział w konkursie? Wskaż w komentarzu (kliknij TUTAJ) pod postem 5 NIEZBĘDNYCH…

Rahim Blak: Nadchodzi nowy wymiar e-commerce

– Ponad dwa lata temu postawiłem na tokenizację. Wszyscy pytali się, o co chodzi z tymi Pokemonami. Teraz okazuje się,…

Gwałtowny wzrost udziału e-commerce w handlu i stawianie na UX. Trendy w e-commerce 2021

E-commerce to ciągle zmieniająca się branża. Każdego roku pojawia się kilka nowych pomysłów, które mogą pomóc firmie rozwijać się i…