eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

User Experience i jak je wykorzystać

User Experience to doświadczenie klienta w ujęciu całej relacji z daną instytucją. W e-commerce jest ono szczególnie ważne, ponieważ determinuje to, czy uda się go zatrzymać na dłużej. Co zrobić, by tego dokonać?

User Experience to jedno z najszerszych i najtrudniejszych do konkretnego zdefiniowana w case studies terminów w e-commerce. Dlaczego? Ponieważ zawiera w sobie całe spectrum doświadczeń klienta z danym brandem. Ponadto, to także szereg działań, które w teorii powinny pomóc zatrzymać konsumenta na dłużej. W teorii, ponieważ każda branża i firma są na tyle indywidualnymi tworami, że trudno jest stworzyć idealną receptę uniwersalną dla każdego rodzaju e-działalności. Jest jednak kilka fundamentów user experience, o których warto pamiętać.

30 procent – tyle wynosi prawdopodobieństwo, że klient wróci do danej instytucji po raz drugi. Jednocześnie pozyskanie nowego klienta (według badań Hubspotu) potrafi być 25 razy droższe. Zwiększenie powrotów o 5 procent może poskutkować natomiast nawet podwojeniem przychodów. User experience powinno być więc traktowane z należytą powagą, a jego budowanie rozpoczęte już na etapie planowania strony internetowej.

Doświadczenie użytkownika wytyczną dla firmy

Na etapie planowania rozwoju firmy i wybierania kierunku działalności każde przedsiębiorstwo powinno stworzyć model „klienta idealnego”. On odpowiadać będzie systematyce tworzonej usługi lub produktu. W przypadku kreowania biznesowej strony internetowej niezbędne dla wdrożenia user experience na zadowalającym poziomie jest zrobienie wywiadu środowiskowego wśród idealnych klientów. Opinie docelowej grupy odbiorców znacząco pomogą w zaprogramowaniu idealnego schematu witryny www, który sprawi, że klienci chętnie będą na nią wracać.

User Experience

Mapowanie doświadczenia

Niestety, wielu przedsiębiorców pomija ten ważny punkt. Wydaje im się, że jeśli coś jest na stronie (informacja, produkt, skrótowo opisane właściwości) to wystarczy, ponieważ jeśli użytkownik będzie chciał coś kupić, to to po prostu zrobi (znajdzie kontakt, dane etc.). To bardzo poważny błąd. Jeśli przedsiębiorca nie chce się narazić na wysoki współczynnik odwiedzin na stronie przy niskim zarobku z zakupionych produktów, powinien zdecydowanie przemyśleć to, jak wygląda droga klienta do produktu, usługi lub informacji, które chce pozyskać.

Niezbędne będzie do tego stworzenie mapy doświadczeń, czyli sprawdzenie krok po kroku, ile zajmie użytkownikowi droga do pozyskania pożądanej informacji. To działanie pomoże wyszukać błędy, zdefiniować trudności, które się pojawiają i unaoczni, jakie procesy można pominąć lub przyspieszyć.

Audyt, wędrówka poznawcza po stronie internetowej i card storing, czyli analiza czytelności treści są bazą, na której buduje się strony internetowe.

Kreatywność podstawą User Experience

To niby banał, ale dla UX Designera to podstawa. UX designer to nie tylko człowiek z dużymi umiejętnościami w tworzeniu stron internetowych, ale przede wszystkim projektant, czyli ktoś, kto tworzy. Tak, jak najwięksi kreują kolekcje mody czy biżuterii, tak on tworzy doświadczenie. Niezbędna jest więc wyobraźnia, duża doza empatyczności i zrozumienia klienta docelowego.

Im łatwiejszy kontakt, tym lepiej

Wielu właścicieli stron internetowych nie przykłada zbytniej uwagi do form kontaktu dostępnych na stronie. Z przeprowadzanych przez ogólnoświatowe media analiz nie ma dla użytkownika nic bardziej zniechęcającego do wejścia w interakcję z firmą niż formularz kontaktowy. Jest to archaiczna, przestarzała forma, która zazwyczaj pełna jest błędów, które finalnie uniemożliwiają nawiązanie kontaktu z klientem (bugi, niewłaściwe przekierowania wiadomości etc.).

Transparentność w tworzeniu witryny www jest kluczowa. Jasno podane dane kontaktowe, kilka telefonów i metod kontaktu, a także personalizacja wizytówek znacznie sprzyjają poprawie doświadczenia internauty i przyczynią się do szybciej realizacji transakcji.

Siła feedbacku

Krytyka lub pochwała – z tych dwóch każdy przedsiębiorca chciałby otrzymywać tylko te drugie. Danie możliwości wypowiedzenia się klientów na stronie internetowej i PRAWDZIWE recenzje są skarbnicą, z której wciąż niewielu korzysta. Ułatwiają one potencjalnemu klientowi podejmowanie decyzji i wpływają na przyspieszenie procesu zakupowego.

Rzecz jasna to rozwiązanie daje pole do popisu konkurencji, która nie zawsze traktuje uczciwie innych przedsiębiorców. Dlatego warto jest postawić na zewnętrzne firmy weryfikujące wpisy i zajmujące się pozyskiwaniem wiarygodnych opinii (np. zaufane.pl).

Więcej o rozwoju e-commerce dowiesz się w czasie czwartej edycji eTradeShow. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

Marketing Management Congress

IC events

eTrade Show Team

Zobacz również

Customer experience a user experience. Co je łączy, a co różni?

Customer experience a user experience? Wydają się podobne. Czym jednak różni się doświadczenie klienta od doświadczenia użytkownika? User Experience (UX)…

Wprowadź w życie swoją wizję #DZIAŁAJONLINE

'merce - hybrydowa platforma e-commerce! Z myślą o firmach, które planują przeniesienie swojej sprzedaży B2B do internetu, przygotowaliśmy bezpłatny poradnik…

Bezpłatne konsultacje UX na eTradeShow!

Sprawdź co na stronie Twojego sklepu utrudnia klientom zakupy! Weź udział w bezpłatnych konsultacjach prowadzonych przez Conversion ⭐ Kiedy? 12 września…