eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to problem wszystkich e-handlowców. Według badań Baymarda ich średni wskaźnik w sklepie internetowym wynosi 69.57%. Co zrobić, by je odzyskać?

Porzucony koszyk to sytuacja, w której klient, który początkowo był zainteresowany zakupem produktów, w ostatnim momencie rezygnuje z tego ruchu. Co ciekawe, w świecie realnym takie sytuacje występują bardzo rzadko – konsumenci idą do kas i finalizują transakcję. W przestrzeni wirtualnej jest to jednak bardzo częsta praktyka, której eliminacja jest jednym z głównych celów osób zarządzających sklepem e-commerce.

Porzucone koszyki i próba ich odzyskania

Co daje odzyskanie porzuconych koszyków? Wielu marketerów nie ma narzędzi, które pozwoliłby im na ponowne przekonanie klientów do zakupu. Prawda jest jednak taka, że odzyskanie koszyka wiąże się ze zwiększeniem konwersji. Przede wszystkim kieruje jednak przeprowadzaną kampanię do ludzi, którzy zaznajomieni są z marką i jej produktami. To z kolei daje większą promocyjną perspektywę niż targetowanie kolejnych działań na klientów, którzy jeszcze brandu nie znają. Zazwyczaj jest też tańsze nie pozyskanie nowych konsumentów.

Podstawowe powody porzucania koszyków

Według badań podstawowych powodów porzucania koszyków jest kilka. Tym najbardziej oczywistym i zdecydowanie dominującym w przeprowadzonych ankietach są ostateczne koszta wysyłki. Niektóre e-sklepy działają na licencjach zagranicznych, a handel jest międzynarodowy. To powoduje, że ceny za wysyłkę wzrastają, a czasami dochodzi do tego również podatek.

Inną przyczyną niefinalizowania transakcji jest brak możliwości dokonania zakupu bez konieczności zakładania konta. Przymus podania dodatkowych danych, a także potwierdzenia rejestracji jest dla klientów spontanicznych i ceniących szybkość obsługi jedną z podstaw. Nic więc dziwnego, że gdy na sam koniec zakupów dowiadują się, że nie mogą tego zrobić bez przejścia kolejnej procedury, porzucają koszyk.

Dla innych klientów przeszkodą jest zbyt długi proces zakupowy, a także brak wcześniejszych informacji na temat pełnej kwoty zakupów. Jednym z problemów jest również niedopasowany do współczesnych wymagań system transakcyjny, który nie pozwala na przelewowe opłaty, a jedynie ściąga należności z karty.

Porzucone koszyki

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Sposobów na to, by odzyskać koszyki jest kilka.

Baner

Jednym z nich jest inwestycja w exit pop-up, który pojawia się w momencie, kiedy klient chce zakończyć proces zakupowy bez podjęcia ostatecznej decyzji. Jak on wygląda? Przyjmuje formę komunikatu, a w jego treści może widnieć prośba “Czy na pewno chcesz opuścić nasz sklep internetowy?” lub informacja o rabacie, np. “Jeśli dokończysz swoje zamówienie, dostaniesz od nas rabat 15% na następne zakupy!”.

Mailing przy zarejestrowanym kliencie

Choć dla niektórych klientów ta forma kontaktu jest irytująca, to nie można odmówić jej skuteczności. Wysłanie maila do zarejestrowanego konsumenta, który porzucił zakupy, jest jedną z bardziej elastycznych form odzyskania koszyka.

Co powinno się znaleźć w wiadomości? Poza komunikatem, że zakupy zostały niedokończone, warto przyznać kilkuprocentową zniżkę na kolejne zakupy lub na aktualnie porzucony koszyk.

Uproszczony widok koszyka

Niektórzy właściciele stron internetowych wybierają model informowania o kosztach zakupów w ostatnim momencie – tuż przed finalizacją transakcji. Jest to jeden z błędów, który sprawia, że proces zakupowy nie jest dla klienta transparentny.

UX dla użytkownika powinien być przejrzysty i jasny. Najlepiej jest więc wprowadzić rozwiązanie, które pozwoli na prezentację koszyka niezależnie od podstrony witryny-matki, by konsument mógł na bieżąco kontrolować procesy zakupowe.

Notyfikacje web-push

Te z kolei pozwalają na wyświetlenie klientowi komunikatu z propozycją rabatu lub dalszej pomocy w transakcji, kiedy ten chce opuścić witrynę bez opłacenia koszyka.

Więcej o rozwoju e-commerce dowiesz się również w czasie czwartej edycji eTradeShow. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

Marketing Management Congress

IC events

eTrade Show Teame

Zobacz również

Zwroty w sklepie internetowym – na co uważać

Dla wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce zwroty w sklepie internetowym to trudne zagadnienie. W jakich sytuacjach one obowiązują, a…

Modele rozliczeń kampanii online

Promować się w internecie musi w tej chwili każda firma. Jak jednak to robić i za co płacić? Poznaj modele…

Optymalizacja konwersji – co zrobić, by osiągać lepsze wyniki?

Jednym z podstawowych zadań każdego marketingowca jest optymalizacja konwersji, czyli skłonienie odwiedzającego do wykonania działania pożądanego przez właściciela strony internetowej.…