eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Pandemia a e-commerce. Szansa czy chwilowy trend? [RAPORT]

Koronawirus zmienił wiele aspektów naszego życia. Wpłynął również na wybory konsumentów odnośnie do zakupów. Pandemia a e-commerce. Szansa czy chwilowy trend?

Analitycy Santander Bank zbadali stosunek pandemia a e-commerce. Z ich badań wynikło, że właściciele firm bardzo szybko zaczęli przestawiać się na e-commerce. Z 5,5% udziału w polskim handlu detalicznym pod koniec 2019 roku współczynnik ten urósł więc do blisko 12% w szczytowym momencie pandemii. Raport zdradził, że taki sam przyrost na przykładzie Stanów Zjednoczonych zajął USA aż 7 lat!

Wyniki poszczególnych sektorów

1. Odzież i obuwie – wzrost od początku roku do kwietnia 2,5-krotnie (później normalizacja na skutek zmniejszenia obostrzeń)
2. Żywność – spadek sprzedaży internetowej w czerwcu w porównaniu z marcem o 10%
3. RTV i AGD – spadek sprzedaży internetowej w czerwcu w porównaniu z marcem o 20%
4. Farmaceutyki – spadek sprzedaży internetowej w czerwcu w porównaniu z marcem o 30%

Jeżeli jednak za poziom bazowy przyjmiemy sprzedaż internetową z lutego, okaże się, że jedyną kategorią sprzedaży detalicznej wyodrębnianą przez GUS, gdzie wartość internetowej sprzedaży nie wzrosła, były farmaceutyki i kosmetyki. Oznacza to, że w większości branż składających się na handel detaliczny pandemia spowodowała trwałą zmianę przyzwyczajeń konsumentów. W konsekwencji podziałało to na przeniesienie części zakupów do Internetu, nawet w przypadku takich branż, w przypadku których e-commerce nie miało wcześniej znaczącego udziału, czego najlepszym przykładem jest sprzedaż produktów spożywczych – można przeczytać w tekście Santander Bank.

pandemia a e-commerce

Pandemia a e-commerce. Perspektywy na kolejny rok

Nie wiadomo, czy obecny trend wzrostowy e-commerce się utrzyma. Zmniejszenie obostrzeń wpłynęło na ponowną zmianę nawyków zakupowych Polaków, którzy chętnie wrócili do sklepów stacjonarnych. Traktują więc wyprawy na zakupy nie tylko jako konieczność, a jako formę rozrywki.

Nie zmienia to faktu, że według danych na pierwszą połowę lipca poziom wydatków na zakupy w sieci usytuował się na poziomie blisko 140% kosztów z podobnego okresu ubiegłego roku.  Oznacza to więc, że udział e-commerce w handlu detalicznym może się ustabilizować na poziomie ok. 8% do 5,4% w 2021 roku.

Pełny report Santander Bank można znaleźć na stronie internetowej firmy.

Więcej na temat zależności pandemia a e-commerce będzie można się dowiedzieć podczas eTradeShow. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Więcej informacji o wydarzeniu i bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

Marketing Management Congress

IC events

eTrade Show Team

Zobacz również

Customer experience a user experience. Co je łączy, a co różni?

Customer experience a user experience? Wydają się podobne. Czym jednak różni się doświadczenie klienta od doświadczenia użytkownika? User Experience (UX)…

Pandemia napędza ogólnoświatowy sektor e-commerce. Aplikacje i integracja to przyszłość

Najszybciej rozwijające się firmy e-commerce cechują się zdolnością do nadążania za zmianami technologicznymi, terminowym wysyłaniem zamówień i zapewnianiem wglądu w…

Kampanie w platformie Facebook – od czego zacząć i na zwrócić uwagę?

Promocja w mediach społecznościowych to jedna z najefektywniejszych metod marketingowych. Wyniki są wymierne i łatwe do weryfikacji. Na co zwrócić…