Ostatnie stoiska wystawiennicze! Zostań wystawcą

Kup bilet

Dlaczego open source sprawdza się w e-commerce?

Warszawa, 29 czerwca 2021 – W 2020 roku z GitHub, serwisu udostępniającego darmowy hosting oprogramowania open source, korzystało na świecie 56 milionów developerów, którzy dodali 1,9 miliardów poprawek. To właśnie społeczność skupiająca użytkowników i pasjonatów stanowi siłę napędową open source. Szybka reakcja na potrzeby rynku i innowacyjność to główne powody, dla których ten typ oprogramowania sprawdza się w branży e-commerce.

Open source software (OSS) to oprogramowanie bazujące na ogólnodostępnym kodzie. Umożliwia ono użytkownikom modyfikację rozwiązań na własny użytek. Jest podstawą wielu systemów wykorzystywanych na co dzień przez zwykłych użytkowników, takich jak Android czy Mozilla Firefox. Coraz częściej jednak po open source sięgają również klienci biznesowi. Korzystanie z niego deklaruje już 90% liderów działów IT na świecie, a 79% przewiduje wzrost jego wykorzystania w najbliższych dwóch latach.

Ile kosztuje otwarte oprogramowanie?

Zgodnie z intencją twórców oprogramowania open source, użytkownicy nie muszą się przejmować wątpliwościami związanymi z ochroną własności intelektualnej. Jednak gdy na bazie rozwiązań open source powstaje własny produkt, z którego planujemy korzystać komercyjnie – np. sklep internetowy − konieczne jest zweryfikowanie założeń licencji, na jakiej udostępniane jest oprogramowanie. Wiele z nich umożliwia dowolną modyfikację i użycie jednak z wymogiem zamieszczenia notki o prawie autorskim i licencji.

W przypadku wykorzystania rozwiązania open source w procesie tworzenia własnego e-sklepu konieczne jest również uwzględnienie innych kosztów – hostingu czy pracy developerów.

Korzystanie z modelu open source w e-commerce można porównać do otrzymania mieszkania w stanie surowym. Konieczna jest inwestycja w wykończenie. Trudno oszacować, jakie to będą koszty, bo wszystko zależy od oczekiwanego standardu, wielkości itp. Zaletą jest jednak możliwość personalizacji, dostosowania oprogramowania do swoich potrzeb. Z kolei stosowanie rozwiązań typu SaaS przypomina wynajem mieszkania. Koszty są bardziej przewidywalne, ale możliwość ingerencji i modyfikacji jest ograniczonatłumaczy Matthieu Bondu  Country Manager na Polskę w PrestaShop.

Skalowanie biznesu

Elastyczność i możliwość skalowania biznesu to powody, dla których z otwartego oprogramowania korzystają coraz częściej duże sklepy, posiadające w swoim portfolio dziesiątki tysięcy produktów. Na opensourcowej platformie PrestaShop działają między innymi francuskie sklepy - Carrefour i Decathlon (na 30 rynkach krajowych), a w Polsce  – Inglot, Mosquito, Skiteam i Świat Baterii.

Chociaż zastosowanie open source generuje koszty na początku działalności to w długofalowej perspektywie pozwala dostosowywać sklep do swoich potrzeb. Dostępność modułów do integracji z płatnościami, zarządzania logistyką czy promocji umożliwia rozbudowywanie sklepu wraz z rozwojem firmy i powiększaniem bazy klientów. Dodatkowo oprogramowanie open source najlepiej sprawdza się pod kątem SEO.

Platformy OSS to środowisko w którym pracuje wielu developerów. Decydując się na takie rozwiązanie właściciel sklepu internetowego ma więc dostęp do dużej liczby specjalistów, nie jest uzależniony od jednego dostawcy usług.

Społeczność – główna siła open source

W 2020 roku w serwisie GitHub dodano 60 milionów nowych repozytoriów. To aż 35% więcej niż rok wcześniej. Otwarte oprogramowanie zawdzięcza swój rozwój i innowacyjność społeczności, która systematycznie wprowadza poprawki i nowe funkcjonalności do istniejącego kodu.

– Społeczność to kluczowy element ekosystemu, który funkcjonuje wokół open source. Błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane i pomagają wprowadzać kolejne aktualizacje oprogramowania. Taki model umożliwia bieżące odpowiadanie na potrzeby użytkowników – wskazuje Matthieu Bondu

Źródła:

"State of Octoverse 2020"

"2021 State of Enterprise Open Source: A Red Hat Report:.

Raport "eCommerce w Polsce 2019. Jak sklepy eCommerce radzą sobie w Internecie": Senuto

O firmie PrestaShop

PrestaShop jest wiodącą platformą e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej, która umożliwia stworzenie własnego sklepu internetowego i rozwijanie go zgodnie z przyjętą strategią. Bazując na modelu open source PrestaShop pozwala każdemu sprzedawcy prowadzić e-sklep z dowolnego miejsca na świecie. Rozwiązanie jest w pełni konfigurowalne i dostosowane do potrzeb każdego rynku. Działa w 300 000 sklepów, których łączna sprzedaż osiągnęła ponad 22 miliardów euro w 2020 roku.

Na całym świecie co 4 minuty na platformie PrestaShop powstaje nowy sklep internetowy, każdy z nich opowiada inną historię. W Polsce ponad 25 000 e-sklepów, czyli ok. 25% wszystkich sklepów internetowych obsługiwanych jest przez PrestaShop.

Oficjalna strona: https://www.prestashop.com/ Z platformy korzysta m.in. Inglot, Mosquito, Świat Baterii czy Ania Kruk.

Kontakt dla prasy:

Anna Gondek
junior public relations specialist
SAROTA PR
agencja public relations
Tel.: +48 12 349 03 52
Kom.+48 570 909 177
Email: anna.gondek@sarota.pl
www.sarota.pl

Jacek Dembicki
public relations manager
SAROTA PR
agencja public relations
Tel.: +48 12 349 03 52
Kom.+48 533 533 304
Email: jacek.dembicki@sarota.pl
www.sarota.pl

Zobacz również

PrestaShop dołącza do eTrade Show! Nowy Srebrny Sponsor wydarzenia

Miło nam poinformować, że PrestaShop dołącza do kolejnej edycji eTrade Show jako Srebrny Sponsor! Widzimy się już 18 maja 2021…

Zwroty w sklepie internetowym – na co uważać

Dla wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce zwroty w sklepie internetowym to trudne zagadnienie. W jakich sytuacjach one obowiązują, a…

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to problem wszystkich e-handlowców. Według badań Baymarda ich średni wskaźnik w sklepie internetowym wynosi 69.57%. Co zrobić, by…