Kup bilet

Listopadowe wyprzedaże 2021 – e-sklepy już planują promocje

Warszawa, 29 września 2021 – Popularność wyprzedaży z okazji Black Friday i Cyber Monday systematycznie rośnie. W 2020 r. wartość towarów sprzedanych na całym świecie podczas Czarnego Piątku była aż o 168% wyższa niż w roku poprzednim. E-sklepy chcąc zdobyć i utrzymać klientów muszą już teraz dobrze przygotować się do sezonu. Zwłaszcza, że niektórzy konsumenci zaczynają poszukiwania ofert już trzy tygodnie przed szczytem promocji.

Zakupy w sieci mimo otwartych sklepów?
Z danych CBOS wynika, że zakupy online robi już niemal dwie trzecie Polaków. Wśród użytkowników internetu jest to aż 86%. Widać, że tendencje, które można było zaobserwować w początkowej fazie epidemii, utrwaliły się.

W szczycie sezonu zakupowego 2020 wiele sklepów było otwartych, z dodatkowymi środkami bezpieczeństwa. Mimo to klienci robili zakupy online. Globalne dane pokazują, że sprzedaż online wzrosła o 22% na początku grudnia 2020 (w stosunku do roku 2019). Sezon wyprzedażowy ma więc olbrzymi potencjał dla branży e-commerce.

Ścieżka zakupowa online
Obecnie każdy etap procesu zakupowego odbywa się online. W sieci klienci odkrywają produkt, porównują oferty i podejmują decyzję. Zamiast przemierzać alejki swoich ulubionych sklepów, przeszukują i przeglądają witryny internetowe. „Polowanie” na idealne oferty zaczyna się na długo przed Czarnym Piątkiem, który w tym roku odbędzie się 26 listopada. Klienci ze Stanów Zjednoczonych sprawdzają strony produktów, które chcą kupić w specjalnych ofertach, średnio już 14 dni przed rozpoczęciem wyprzedaży. Europejczycy swoje zakupy planują jeszcze wcześniej – Francuzi 18 dni, a Niemcy 24 dni przed Black Friday.

Sprzedawcy nie mogą zakładać, że klienci rozpoczną proces zakupowy dopiero 26 listopada. Oferta i witryna sklepu powinny być gotowe znacznie wcześniej. Konieczne jest również rozszerzenie komunikacji np. w social mediach. Aktywne informowanie o ofercie powinno zacząć się już kilka tygodni przed „Czarnym Piątkiem”. Warto zadbać również o stałych klientów poprzez personalizowane sugestie produktów czy zniżki dopasowane do ich preferencjipodkreśla Luca Mastroianni, Head of International w firmie PrestaShop.

Liczy się doświadczenie
Pozytywne doświadczenie zakupowe (tzw. customer experience - CX) skłania co trzeciego Polaka do ponownego skorzystania z usług e-sklepu. Konkurencja w branży e-commerce sprawia, że nie wystarczy już samo przyciągnięcie klienta. Trzeba go przede wszystkim przekonać, że dobrze trafił.

Niezależnie od kanału sprzedaży konsumenci szukają obecnie przede wszystkim pozytywnego doświadczenia zakupowego. Stworzenie go w rzeczywistości online stanowi główne wyzwanie dla branży e-commerce. Kiedy nie ma możliwości dotknięcia produktu, sprawdzenia jego faktury czy zapachu konieczne jest opracowanie innej strategii prezentacji asortymentu. Dobrej jakości zdjęcia czy filmy promocyjne zatrzymają klienta i skłonią do zakupuwskazuje Mastroianni i dodaje: E-sklepy powinny, na wzór tych stacjonarnych, przygotować swoje witryny na okres wyprzedaży, tak aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Jest to okazja, aby urozmaicić swoją stronę główną wizualizacjami i kolorami. Przydatne są też specjalne moduły – np. wyświetlające licznik czasu, jaki pozostał do końca wyprzedaży.

Rosnąca liczba klientów w sezonie wyprzedażowym to wyzwanie dla płynności działania sklepu. Zbyt wolne ładowanie się podstron kategorii czy kart produktów zniechęca odbiorców i zdarza się, że rezygnują w trakcie procesu zakupowego. Dlatego warto poświęcić również czas na optymalizację sklepu pod kątem szybkości działania.

Utrzymać klienta
Sklepy internetowe aby utrzymać się na rynku nie mogą być zależne od jednorazowych transakcji w trakcie gorączki zakupów. Kluczowe jest zbudowanie lojalności odbiorców.
78% polskich klientów e-sklepów jest skłonna podzielić się swoimi danymi aby uzyskać spersonalizowane oferty. Warto więc w okresie listopadowych promocji skupić się na gromadzeniu informacji na temat użytkowników sklepu i pozyskiwaniu np. adresów e-mail. Ich analiza i użycie w komunikacji pozwoli dostosowywać działania marketingowe pod utrzymanie klientów i zwiększyć sprzedaż długofalowo.

Źródła:
The 2021 Holiday Commerce Report. Data &Ad Strategies for the New Seasonal Shopper. CRITEO
CBOS. Korzystanie z internetu – lipiec 2021
Raport Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2020.

O firmie PrestaShop 
PrestaShop jest wiodącą platformą e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej, która umożliwia stworzenie własnego sklepu internetowego i rozwijanie go zgodnie z przyjętą strategią. Bazując na modelu open source PrestaShop pozwala każdemu sprzedawcy prowadzić e-sklep z dowolnego miejsca na świecie. Rozwiązanie jest w pełni konfigurowalne i dostosowane do potrzeb każdego rynku. Działa w 300 000 sklepów, których łączna sprzedaż osiągnęła ponad 22 miliardów euro w 2020 roku. Na całym świecie co 4 minuty na platformie PrestaShop powstaje nowy sklep internetowy, każdy z nich opowiada inną historię. W Polsce ponad 25 000 e-sklepów, czyli ok. 25% wszystkich sklepów internetowych obsługiwanych jest przez PrestaShop. Z platformy korzysta m.in. Inglot, Mosquito, Świat Baterii czy Ania Kruk.

Oficjalna strona: https://www.prestashop.com/ 

Kontakt dla prasy:
Anna Gondek
junior public relations specialist
SAROTA PR
agencja public relations
Tel.: +48 12 349 03 52
Kom.+48 570 909 177
Email: anna.gondek(at)sarota.pl
www.sarota.pl

Jacek Dembicki
public relations manager
SAROTA PR
agencja public relations
Tel.: +48 12 349 03 52
Kom.+48 533 533 304
Email: jacek.dembicki(at)sarota.pl
www.sarota.pl

Zobacz również

Rahim Blak, Liroy, Stockem, Horoszko i inni. eTrade Show było pełne wiedzy

Nie ma drugiego w Polsce tak merytorycznego i pełnego eksperckich wykładów wydarzenia, jak eTrade Show. Event odbył się 15 września…

Informacje organizacyjne eTrade Show

Szanowni Państwo, już w najbliższą środę widzimy się na targach eTrade Show 2021.   Poniżej komplet informacji. Wydarzenie: eTrade Show…

Jak analityka pozwala przewidzieć zachowania klientów?

Wykorzystanie danych w branży e-commerce Warszawa, 27 lipca 2021 – Rozwój analityki i wykorzystania danych to najczęściej wskazywany priorytet marketingowy…