eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Jak wyróżnić swój sklep na tle innych? - czyli o poszukiwaniach USP

Prowadzisz już sklep internetowy? A może dopiero to rozważasz? Niezależnie od etapu, na którym znajduje się twój biznes - na pewno chciałbyś, by był dochodowy, by twoi klienci chętnie do niego wracali i rekomendowali innym. Co zrobić by osiągnąć taki efekt? Znaleźć wyróżniki - dzięki którym zostaniesz zauważony i doceniony.

Owe wyróżniki można zamknąć w trzech słowach: Unique Selling Proposition - czyli unikalna propozycja sprzedaży. Jednym słowem to pewna korzyść, unikalna, jaką klient nabywa wraz z zakupem produktu, wartość dodana. Może dotyczyć wielu aspektów, które są ważne z punktu widzenia kupującego. Jeśli do tej pory nie opracowałeś niczego, co mogłoby wyróżnić cię w branży - nie licz na to, że użytkownicy będą masowo trafiać do twojego sklepu. Dobrze przygotowane USP pomoże ci przekonać twoją grupę docelową do oferty a także pozyskać nowych klientów.

 

Co się składa na USP?

Pracę nad wyróżnikami dla swojego e-biznesu musisz zacząć od analizy konkurencji. Nie działaj w ciemno - oceń potencjał branży. Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio opracować biznesplan dla własnego e-sklepu. Sprawdź, co robią inne sklepy. Jak wyglądają, jaką prowadzą politykę cenową? Z jakich rodzajów reklamy i promocji korzystają? Co mają w swojej ofercie? Taka analiza pozwoli ci poczuć się pewnie, zweryfikować założenia, podejrzeć sprawdzone działania. A może dzięki temu odkryjesz niezagospodarowaną niszę i będziesz mógł wprowadzić nowy produkt do obiegu? Z taką wiedzą praca nad wyróżnikami będzie znacznie łatwiejsza. Musisz pamiętać, że każda branża jest inna, a jej klienci mają odmienne potrzeby. Co może wchodzić w skład USP? Kilka elementów, np.: wygląd sklepu, identyfikacja wizualna (nazwa i logotyp), historia marki, którą opowiesz, niepowtarzalna oferta. O USP może stanowić również jakość oferowanych produktów, proponowane dogodne warunki zakupowe a także prokonsumencka postawa.

Pamiętaj - nie wszystkie powyżej opisane elementy muszą zaistnieć w twoim sklepie jednocześnie. Jednak troska o wyróżniki, które mają znaczenie dla twoich klientów, sprawi, że zwrócą uwagę na twój sklep, zapamiętają go, wrócą, będą rekomendować innym. A to już potrafi zmienić układ w branży. Zobacz, jak robią to inni.

 

Unikatowy produkt - washpapa!

Co to takiego? To papier, który można szyć i prać. Zawiera lateks, dzięki czemu jest trwały i elastyczny, nie odkształca się w wodzie, nie odbarwia i nie rozpuszcza. To współczesna alternatywa dla skóry – nie tylko dla wegan. Co powstaje z washpapy? Ano wszelkie rodzaje toreb, torebek, plecaków. Nawet nerki, kosmetyczki czy etui na laptopy – wszystko można pooglądać w ich sklepie POT POT.

Tworzenie produktów z washpapy oraz sklep - to pomysł na biznes Kasi i jej męża Pawła oraz Marty, która z nimi współpracuje. Tworzywo od lat ma zastosowanie w branży modowej – producenci dżinsów szyją z niego metki, a nasi bohaterowie tworzą znacznie większe rzeczy. Swoje podejście opierają na trzech uniwersalnych wartościach: autentyczności, kreatywności i rzetelności. Działają w zgodzie ze sobą, ale też w odpowiedzi na potrzeby rynku i wąskich grup społecznych. Jak sami piszą o sobie: “Poprzez dostarczanie naszym klientom alternatyw w obszarze tkanin i materiałów do tworzenia rękodzieła oraz promowanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów kreujemy nawyki i postawy konsumenckie, które mają wpływ na naszą przyszłość”.

 

Znaj dobrze klienta swego

Świetnym gruntem do stworzenia wyróżnika dla swojej marki, jest dobra znajomość swojej grupy docelowej i odpowiadanie na jej potrzeby. Świetnie robi to MissiSleepy.pl, co spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród klientów. Każdego dnia, właściciele, na różnych obszarach podejmują szereg działań, które sprawiają, że internauci chętnie odwiedzają ich sklep. Jak sami przyznają, doskonale sprawdza się tu fanpage, na którym można śledzić na bieżąco, co dzieje się w sklepie i jak zmienia się oferta. Jednak jak mówi właścicielka – niezależnie od kanału (Facebook, e-mail, telefon) stawiają na bezpośredni kontakt, „dzięki czemu jesteśmy blisko naszych klientów, znamy ich potrzeby i staramy się zawsze im sprostać”. A klienci dzielą się swoim doświadczeniem w social media, co dodatkowo buduje pozytywny wizerunek firmy.

– W kontaktach z klientami nie stosujemy gotowych szablonów odpowiedzi – takie działania usprawniają pracę, ale stawiają też sztuczną barierę między klientem a sprzedawcą. Życzliwe i osobiste podejście w kontakcie pozwala stworzyć relację, która nie kończy się po zrealizowaniu pierwszego zamówienia – dodaje Agnieszka, właścicielka.

Świetną inwestycją w budowanie relacji jest sklepowy blog, który porusza tematy związane z asortymentem sklepu. Niektóre zagadnienia potraktowane są z przymrużeniem oka, a inne opracowane w formie świetnych poradników np. doboru odpowiedniego rozmiaru bielizny. Takie podejście procentuje.

Jednak działania online to nie wszystko. Od niedawna sklep posiada także punkt odbioru w Warszawie, gdzie klienci mogą również przymierzać wybrane produkty. Działalność ta zostanie jeszcze rozwinięta. Jest to kolejny element wyjścia naprzeciw oczekiwaniom kupujących.

– Punkt odbioru pozwala nam być jeszcze bliżej naszych klientów, poznać ich osobiście, wymienić opinie o tym, jak nas postrzegają. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi – przestajemy być anonimowi, budujemy zaufanie, zwiększamy poczucie bezpieczeństwa wśród tych klientów, którzy nie są w pełni przekonani do zakupów w sieci. Możliwość osobistego odbioru zamówienia pozwala przekonać tych niezdecydowanych – przyznaje Agnieszka.

 

Opowiedz swoją historię

Badania naukowe donoszą, że znacznie łatwiej zapamiętać ludziom fakty, gdy są wplecione w narrację. Podobnie jest z marką. Gdy stoi za nią jakaś historia, emocje czy wartości -  zostaje w pamięci.

Infinigoods.pl to sklep internetowy ze skórzanymi paskami. Jego właściciel, Mateusz Górecki podczas swoich studiów w Anglii, w Cambridge, poznał 80-letniego rzemieślnika, który zainteresował go z tajnikami sztuki kaletnictwa. Dzięki wiedzy zdobytej u niego, Mateusz mógł tworzyć własne produkty, będące wyrazem pasji i umiłowania tradycyjnego rzemiosła. Po powrocie do Polski stworzył mały warsztat na warszawskim Żoliborzu. Tworzy tam paski skórzane na zamówienie. Serie produktów w jego zakładzie mają tylko kilka, nie kilkaset sztuk. Ważniejsza jest dla niego jakość, nie ilość, a celem produkowanie wyrobów skórzanych, które mają przetrwać nawet kilka dekad. Są personalizowane poprzez wytłoczenie pierwszej litery imienia i nazwiska kupującego.

Produkty, które tworzy Mateusz są wyrazem zaufania – wartości, jaka według niego, powinna łączyć każdego klienta i sprzedawcę. Ona bowiem leży u podstaw wymiany dóbr.

 

USP to pewnego rodzaju filozofia sprzedaży oparta o założenia, które mają realne znaczenie dla kupujących. To trochę, jak całokształt doświadczeń kupujących w kontakcie z tobą i twoim sklepem. Nic tu nie przeważa a jednocześnie wszystko ma znaczenie. Przygotuj swój zestaw.

Poznaj historie klientów Shoper: Sprzedawaj co chcesz i komu chcesz. Po Twojemu.

 

___________________________________________

Dołącz do wydarzenia na Facebooku!

Chcesz pokazać swoją firmę? Zostań wystawcą

Szukasz rozwiązań dla swojego ebiznesu? Śledzisz nowości i trendy branży eCommerce? Odwiedź targi

Zobacz również

Młody odbiorca i idealna platforma do prezentacji marki. Reklama na TikToku

Choć dla wielu TikTok należy do rzadziej odwiedzanych mediów społecznościowych, dla młodszej grupy odbiorców jest on w tej chwili wiodącą…

Reklama na Youtube – wszystko, co należy o niej wiedzieć

Dwa miliardy użytkowników ogólnie i około trzydziestu milionów w samej Polsce. Youtube jest platformą, z której korzysta znakomita większość ludzi,…

Zwroty w sklepie internetowym – na co uważać

Dla wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce zwroty w sklepie internetowym to trudne zagadnienie. W jakich sytuacjach one obowiązują, a…