Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.
Badania przeprowadzone wśród klientów dokonujących zakupów internetowych wykazują, że ponad 90% z nich zwraca uwagę na opinie przed zakupem danego produktu. Co więcej, ponad 85% osób rzeczywiście sugeruje się opiniami innych użytkowników i wybiera produkt rekomendowany przez większość.
Ciekawostką jest fakt, że opinie to coś, co łączy użytkowników z całego świata!
Wyobraź sobie, że przed Tobą rodzinny wyjazd na narty. Jeden z członków rodziny chciałby zakupić nowy sprzęt, jednak rzadko korzysta z Internetu, więc poprosił Ciebie o wybór odpowiedniego. Trafiasz na międzynarodowy sklep ze sprzętem sportowym, w tym również narciarskim i wybierasz 3 pary nart, które według Ciebie będą najbardziej odpowiednie. Przed Tobą jednak najważniejsza decyzja, czyli wybór tej konkretnej pary. Na szczęście sklep umożliwia wystawianie opinii, dzięki czemu możesz sprawdzić rekomendacje innych użytkowników i wybrać te, które cieszą się najlepszą opinią. Dzięki temu, że sklep jest międzynarodowy i zakupów dokonują osoby z wielu zakątków świata, recenzje sprawiają, że osoba z drugiego końca świata pomogła Ci w wyborze odpowiedniej pary nart! To dowód na to, że nawet opinie mogą łączyć ludzi, a dodatkowo zwiększają sprzedaż sklepu internetowego!
Dla wielu użytkowników opinie w sklepie internetowym to po prostu czyjeś zdanie na temat usługi czy produktu. Natomiast mało kto zwraca uwagę na fakt, że opinie to tak naprawdę jeszcze więcej unikalnego tekstu na Twojej stronie lub w sklepie www! Boty wyszukiwarki bardzo pozytywnie odbierają witryny z unikalną i wartościową treścią, a recenzje od użytkowników to dodatkowa, unikalna treść zupełnie za darmo!
W momencie, gdy klient wystawia opinię dotyczącą Twojej usługi lub produktu istnieje spora szansa, że zupełnie przypadkowo zastosuje frazę kluczową w treści. Im więcej opinii, tym większa szansa na unikalną treść bogatą w słowa kluczowe. To oznacza, że Twoja witryna będzie wartościowa dla robotów wyszukiwarki Google! Nadal masz wątpliwości, czy warto włączyć możliwość wystawiania opinii?
Użytkownik przeglądając pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania wybiera tę witrynę, która w pewien sposób zachęci go do tej decyzji. Będzie to z pewnością przykuwający uwagę Meta tytuł czy również Meta opis. Jednak istnieje sporo dodatkowych czynników, które jako pierwsze przykuwają uwagę odbiorcy i zachęcają do odwiedzenia właśnie tej strony. Są to tzw. rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone.
Rich snippets to wszystkie dodatkowe elementy znajdujące się obok meta title i description oraz adresu URL. Występują w formie specjalnie przygotowanego kodu pobieranego przez roboty wyszukiwarki. Kod pełni funkcję informacyjną, które dokładnie elementy powinny wyświetlać się w wynikach organicznych. Mogą to być np:
• cena produktu lub usługi,
• godzina wydarzenia,
• gwiazdki,
• średnia ocena na podstawie opinii, itp.
Co ciekawe, rich snippets nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie SEO. Natomiast to właśnie fragmenty rozszerzone sprawiają, że Twoja witryna będzie wyróżniała się już na etapie wyników wyszukiwania, co zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a tym samym strona cieszy się większą ilością wizyt.
Jaki z tego wniosek?
Więcej fragmentów rozszerzonych w organicznych wynikach wyszukiwania = wyższy CTR = więcej wizyt w witrynie.
Słynne “złote gwiazdki” umieszczone tuż pod meta danymi to coś, czego chyba nie trzeba przedstawiać. To właśnie te elementy są najbardziej pożądane, a dlaczego?
Gwiazdki to graficzne przedstawienie średniej oceny na podstawie wystawionych opinii.
To właśnie one najbardziej przykuwają uwagę na tle konkurencji i sprawiają, że użytkownik w pierwszej kolejności spojrzy na fragment, w którym występują te niby niepozorne gwiazdki. Ponadto ich moc sprawia, że wzrasta liczba klikalności, co zwiększa liczbę odwiedzin, dzięki czemu może wzrosnąć sprzedaż w sklepie www.
Fragmenty rozszerzone mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w karcie produktu oraz na pozostałych podstronach takich jak blog, strona kategorii itp.
W momencie, gdy klient jest zainteresowany np. konkretnym modelem roweru na stronie produktowej może sprawdzić opinie od innych użytkowników. Na ich podstawie zebrana jest średnia ocena, która może również wyświetlać się w formie gwiazdek w wynikach wyszukiwania pod adresem konkretnego modelu produktu.
Jednak opinie mogą występować także na stronie kategorii, na blogu czy nawet na stronie głównej i zazwyczaj są one bardzo ogólne. Dotyczą wielu różnych produktów lub usług, obsługi klienta czy samego sprzedawcy, a nie konkretnego produktu, którym jest zainteresowany potencjalny klient.
Gwiazdki znajdujące się pod adresem strony głównej czy np. strony kategorii dotyczą ogólnej opinii np. e-sklepu, a nie konkretnego modelu.
Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona ma włączone fragmenty rozszerzone możesz to łatwo sprawdzić i to na dwa różne sposoby.
Drugi sposób z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia -> https://search.google.com/test/rich-results
Top 3 w wynikach wyszukiwania to jedne z najbardziej pożądanych pozycji w wynikach organicznych. Jednak nie tylko pozycja strony zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a coś, co przykuwa jego uwagę, czyli właśnie fragmenty rozszerzone.
Takie atrybuty jak gwiazdki, ocena, cena produktu czy data wydarzenia to czynniki pozytywnie wpływające na decyzję odbiorcy. Wzbudzają zaufanie jednocześnie zachęcając do kliknięcia w link. Ponadto im więcej rozszerzeń, tym większą powierzchnię będziesz zajmować w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji i większa szansa, że odbiorca wybierze właśnie Twoją witrynę!
User generated content (USG) - unikalna treść wygenerowana przez Twoich klientów. To właśnie w ten sposób boty postrzegają recenzje znajdujące się w e-sklepie lub stronie www.
Jeszcze więcej opinii = więcej unikalnej treści = większy CTR.
Przykładowo jeśli na stronie internetowej posiadasz około 10 tysięcy opinii, z czego średnia ich długość wynosi ok. 20 znaków, to zupełnie za darmo otrzymujesz około 10 stron A4 wartościowej i unikalnej treści.
Ponadto opinie są pozytywnie odbierane przez boty nie tylko ze względu na unikalną treść, ale dodatkowo bogatą w słowa kluczowe! Około 80% użytkowników podczas pisania opinii nieświadomie użyje słowa kluczowego, które jednocześnie jest np. nazwą kategorii czy produktu. Dla robotów jest to dodatkowy wartościowy tekst ze słowem kluczowym, a dla potencjalnych klientów cenna opinia dotycząca produktu, którym są zainteresowani!
Więcej o lepszym pozycjonowaniu sklepu internetowego zdradzimy podczas eTradeShow. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś! Więcej informacji o wydarzeniu i bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.
Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:
eTrade Show Team