eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Handel internetowy czy stacjonarny? Na co postawić w XXI wieku?

W dobie koronawirusa handlowcy stanęli przed koniecznością przeniesienia dużej części swojego biznesu do sieci. Z biegiem czasu niektórzy rezygnują ze sklepów stacjonarnych. Jakie są plusy i minusy obu rozwiązań? Na co obecnie stawiać – na handel internetowy czy stacjonarny?

 

Handel internetowy czy stacjonarny?

Digitalizacja sprzedaży to proces, przed którym się nie ucieknie. Z roku na rok coraz większa część życia przenosi się do internetu, a potencjał handlu elektronicznego rośnie. W 2020 roku szacunkowa wartość rynku zakupów online w Polsce wyniesie około 100 miliardów złotych.

Na ten trend wpłynęła również pandemia koronawirusa. Lockdown stopniowo wprowadzany od połowy marca i duża doza strachu, z którą wiązały się w pewnym momencie kontakty międzyludzkie, spowodowały, że według badań około 70 procent użytkowników internetu zaczęło robić w nim również zakupy. To przestrzeń, w której klient czuje się bezpiecznie, a coraz krótsze terminy dostaw przekonują do wyboru takiej drogi zakupu.

Czy to jednak oznacza, że placówki stacjonarne odchodzą do lamusa? Czy w pandemicznym roku 2020 można powiedzieć, że za niedługo galerie handlowe opustoszeją i przestaną być potrzebne, jak łódzka „Sukcesja”, która z początkiem lipca została zamknięta? Niekoniecznie. Handel internetowy i stacjonarny mają zarówno swoje plusy, jak i minusy.

 

Handel internetowy odpowiedzią na zmieniający się świat

W 2019 roku w przestrzeni e-commerce w Polsce działało już około 25 tysięcy sklepów. Według CP System, przez ostatnie lata następował stopniowy wzrost rynku internetowego o 7 procent. To wyjątkowo optymistyczne prognozy dla każdego, kto chce sprzedawać w sieci.

 

Największe zalety handlu internetowego:

– założenie sklepu internetowego w stosunku do kosztów, które ponosi się przy stacjonarnym, jest stosunkowo tanie. Wystarczy dobra domena i zdolny web designer, by stworzyć przyjazny dla użytkownika layout i rozpocząć sprzedaż
– sklep internetowy nie wymaga większego zatowarowania. Sprzedający może umówić się z hurtownią na działanie w ramach dropshippingu i nabywać asortyment dopiero po zamówieniu go przez klienta. Wydłuża to nieco czas realizacji transakcji, jednak nadal nie na tyle, by w dzisiejszych czasach odstraszało to od internetowych zakupów
– w internecie wszystko jest w zasięgu ręki. Rynek nie jest lokalny, a ogólnopolski, co sprawia, że z ofertą można dotrzeć do dużo większej grupy niż w przypadku pojedynczego sklepu stacjonarnego
– można przyciągnąć także cenami towarów. Te spadają w momencie, gdy przedsiębiorca nie ponosi kosztów choćby wynajmu lokalu czy mediów

 

Największe wady handlu internetowego:

– konkurencja. To, co jest największą zaletą internetu, czyli fakt, że praktycznie zawsze dociera on w każdy zakątek Polski, powoduje, że przedsiębiorca nie mierzy się z konkurencją tylko „za rogiem”, ale także z firmami z całego kraju. To sprawia, że trzeba mocno popracować nad wyróżnieniem strony internetowej i skierować na nią sporo ruchu
– do prowadzenia sklepu internetowego potrzebne są umiejętności. Nie chodzi wyłącznie o bieżącą obsługę zamówień, ale również wyczucie tego, jak myśli i działa klient. To nieustanna praca nad zwiększeniem atrakcyjności sposobu prezentowania produktu, szybszego dotarcia do klienta, jak również wyeliminowania wszystkich czynników, które mogą utrudnić potencjalnemu kontrahentowi zamówienie usługi
– czynnikiem niezależnym od właściciela sklepu jest też sam internet. Jego awaria, włamania na stronę internetową albo to, że nie zawsze i nie wszędzie można łączyć się bez problemu, są ważnymi czynnikami w ocenie tego modelu handlu
– nie w każdej branży jest idealnie - szczególnie jeśli chodzi o sklepy odzieżowe. Mimo sprawdzenia wymiarów ubrania nie zawsze leżą idealnie, a bez możliwości ich przymierzenia sklep naraża się na serię zwrotów od nie do końca usatysfakcjonowanych klientów

Co wybrać Handel internetowy czy stacjonarny

Sklepy stacjonarne to relikt przeszłości?

Czy szeroki rozwój internetu zagraża standardowej sprzedaży? Na pewno jest jej konkurencją, ale raczej nie będzie pogromcą nawet w czasach pandemii.

 

Największe zalety handlu stacjonarnego:

– bliskość klienta. Człowiekowi o wiele łatwiej jest podjąć decyzję, gdy ma coś przed oczami, może tego dotknąć czy porównać. Zakup telefonu wiąże się nie tylko ze sprawdzeniem jego parametrów, ale również uczuciem, jak trzyma się go w ręce. Zanim nabywca włoży do koszyka żywność, niekiedy odczytuje choćby jej zawartość kaloryczną i porównuje z produktami tej samej klasy, które stoją na pólkach nieopodal. Klient kupuje emocjonalnie, a tych emocji jest więcej, jeśli jest bliżej produktu
– handel stacjonarny pozwala na opanowanie lokalnego rynku. Znalezienie swojej niszy, zagospodarowanie ruchliwej ulicy i stargetowana reklama lokalna mogą przyczynić się do znacznego wzrostu sprzedaży i późniejszego sukcesu firmy
– wszystko jest w jednym miejscu. Wchodzi się do sklepu, kupuje się to, co jest na półkach, a jedyna przeszkoda, która jest na drodze klienta, to wybór. Nie musi przechodzić przez kolejne strony internetowe, narażać się na błędy systemu, podawać swoich danych do wysyłki. Wszystko wydaje się nieco prostsze

 

Największe wady handlu stacjonarnego:

– „skończona” pula klientów. Zasięg pojedynczego sklepu nie jest tak duży, jak całej przestrzeni internetowej
– wysokie koszta na start potrafią przytłoczyć niejednego młodego przedsiębiorcę. To nie tylko kwestia wynajmu lokalu, ale także aranżacji wnętrz, zatrudnienia pracowników oraz zapewnienia im przestrzeni socjalnej
– niepewność jutra. 2020 rok nauczył biznes, że niczego nie można być pewnym. Jeszcze nie tak dawno wielu przedsiębiorców było pewnych, że na ich towar jest popyt. Co jednak, jeśli pandemia nie straci rozpędu i po raz kolejny da o sobie znać? Następny lockdown i brak możliwości przeniesienia w biznesu w przestrzeń internetu mogą zwiastować bardzo trudny czas dla sklepu

 

Handel internetowy czy stacjonarny? Najlepiej oba!

Kiedy dwie rzeczy mają swoje wady i zalety, a wybór między nimi jest trudny, dobrze jest postawić na kompromis. Niewielki sklep stacjonarny w dobrej lokalizacji połączony z możliwością handlu w przestrzeni internetu zwielokrotnia szanse na sukces biznesu!

 

Działasz w e-commerce, opanowałeś narzędzia przydatne w biznesie, stawiasz na rozwój i wiesz, jak ważne w czasach pandemii jest, by w pełni wykorzystać potencjał sprzedaży internetowej. Wirtualny świat nie ma dla ciebie tajemnic, ale chcesz trzymać rękę na pulsie i nadążać za zmianami. Nie czekaj i zarejestruj się już dziś na eTradeShow! Więcej informacji o wydarzeniu i bilety znajdziesz na stronie internetowej etradeshow.pl.

Zachęcamy także do odwiedzenia naszych profili na Facebooku:

eTrade Show

Marketing Management Congress

IC events

eTrade Show Team

Zobacz również

Modele rozliczeń kampanii online

Promować się w internecie musi w tej chwili każda firma. Jak jednak to robić i za co płacić? Poznaj modele…

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to problem wszystkich e-handlowców. Według badań Baymarda ich średni wskaźnik w sklepie internetowym wynosi 69.57%. Co zrobić, by…

Optymalizacja konwersji – co zrobić, by osiągać lepsze wyniki?

Jednym z podstawowych zadań każdego marketingowca jest optymalizacja konwersji, czyli skłonienie odwiedzającego do wykonania działania pożądanego przez właściciela strony internetowej.…