eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Handel elektroniczny zyskuje w czasach covid-19 [RAPORT]

Rok temu w Internecie zakupy robiło 57% polskich internautów. Od tego czasu zaszły ogromne zmiany. Handel elektroniczny zyskuje.

Pandemia zmieniła zachowania konsumentów. Dziś coraz większy odsetek angażuje się w zakupy w internecie. Czy mimo zmian obostrzeń ten trend się zatrzyma? A może kupowanie w e-sklepach to "nowe dziś"?

Szturm na e-sklepy

Według najnowszych badań już 72% polskich internatów to e-klienci. Tendencja zwyżkowa zaczęła się już w marcu tego roku, gdy ogłoszono lockdown. W tamtym czasie wyniki badania „E-commerce w czasie kryzysu 2020” (raport wykonała agencja badawcza Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej) pokazały, że 38% internautów zrobiło zakupy na czas kwarantanny w Internecie. Kupowano głównie produkty spożywcze, ale także elektronikę czy popularną chemię.

Migracja kupujących z offline’u do e-commerce, to wyzwanie, ale i szansa dla rynku. Do sklepów online trafiła nowa grupa klientów – osoby, które do tej pory z różnych względów nie kupowały przez Internet. Restrykcje związane z COVID-19 zmusiły je do eksploracji tego kanału sprzedaży. Zaoferowanie tej grupie prostych, intuicyjnych i bezpiecznych procesów zakupowych oraz płatniczych, może sprawić, że częściej będą wybierać zakupy online również po pandemii. Także wielu sprzedawców, działających dotychczas offline, zdecydowało się na przeniesienie lub rozszerzenie dotychczasowej działalności o kanał online. To okazało się szansą na utrzymanie sprzedaży i pozyskanie klientów z dotychczas niewykorzystywanych obszarów” – mówi w raporcie Magdalena Grablewska, Marketing Manager w Przelewy24.

Shopping po pandemii

Okazuje się, że pomimo mniej restrykcyjnych zasad kwarantanny i etapowego zdejmowania zakazów dotyczących zakupów stacjonarnych, popularność e-zakupów nie spada. Wzrosła też wartość internetowych koszyków zakupowych. Według raportu 25% procent internautów kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu.

Zwiększa się skłonność do robienia w Internecie dużych zakupów. Już prawie 3/4 kupujących w sieci konsumentów deklaruje, że wartość ich koszyka zakupowego jest taka sama lub wyższa niż offline. Polacy przestali bać się droższych e-zakupów. Kategoria spożywcza zyskała najbardziej. Produkty spożywcze w sieci zaczęło kupować 14% internautów. Zdaniem badanych to ta branża poradziła sobie z nową sytuacją najlepiej mimo pandemii i ograniczeń z nią związanych. Produktów w internetowych sklepach pojawiło się więcej i skrócił się czas dostawy. W marcu 59% internautów oceniało dostępność towarów w e-sklepach źle lub bardzo źle. Obecnie według raportu aż 71% ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W nowej normalności wiele rzeczy nie będzie tak samo. Może Polska idąc tropem krajów azjatyckich, na dłużej przywdzieje maseczki? Nie ulega wątpliwości, że pandemia wymusiła zmianę zachowań nie tylko wśród konsumentów, ale także firm rozwijających handel elektroniczny.

Coraz bardziej widać to także na polskich ulicach. Niektóre marki decydują się na tworzenie samoobsługowych sklepów, których towar mógłby być nabywany 7 dni w tygodniu bez konieczności kontaktu z osobami trzecimi. Takie rozwiązania funkcjonują już na przykład w Japonii, gdzie całe ulice bywają zamieniane w bezkontaktowe placówki. Nie wydaje się również, by trend korzystania z e-sklepów miał się zmniejszyć. W końcu wszystko wskazuje na to, że pandemia zostanie z nami na dłużej.

Raport jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.
Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute.

Zobacz również

Modele rozliczeń kampanii online

Promować się w internecie musi w tej chwili każda firma. Jak jednak to robić i za co płacić? Poznaj modele…

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki to problem wszystkich e-handlowców. Według badań Baymarda ich średni wskaźnik w sklepie internetowym wynosi 69.57%. Co zrobić, by…

Optymalizacja konwersji – co zrobić, by osiągać lepsze wyniki?

Jednym z podstawowych zadań każdego marketingowca jest optymalizacja konwersji, czyli skłonienie odwiedzającego do wykonania działania pożądanego przez właściciela strony internetowej.…