eTradeShow bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej

Kup bilet

Domena dla sklepu. Na początku wydawało się, że to proste...

Biurko było coraz bardziej zaśmiecone. Resztki jedzenia i zaschnięta kawa coraz mocniej się rozpychały między klawiaturą i telefonem. Podparł zmęczoną głowę, masował skronie. Mijała piąta godzina rozmyślań. „Masz już?” – spytała pogodnie wchodząc do pokoju, ale jego zbolałe spojrzenie sprawiło, że momentalnie spuściła powieki, wycofała się i zamknęła drzwi. Tak wyglądało już trzecie popołudnie z rzędu. Wciąż nie wiedział, jaką domenę wybrać dla swojego sklepu…

Obojętnie, czy wybierzesz sklep w modelu SaaS czy self-hosted – stajesz przed wyzwaniem rejestracji domeny, czyli w uproszczeniu adresu, pod którym Twój sklep będzie widoczny. W Polsce już teraz mamy ok 2.5 miliona domen, wg różnych szacunków – od 40 do 70 tys. sklepów internetowych. Znalezienie tej właściwej i wolnej nazwy wcale nie jest łatwe!

Końcówka domenowa!

Możliwości jest tu… ponad tysiąc, bo tyle końcówek aktualnie jest do dyspozycji na całym świecie. W Polsce najbardziej popularne są domeny z końcówką .pl, Dostępne są także inne końcówki, zarówno polskie, jak i … no właśnie! .com, .io, .coffee, .company, .net, .org… Jest ich około tysiąca.


Rysunek 1-Rodzaje końcówek domenowych. źródło: cyberfolks.pl

Domeny krajowe to główne końcówki poszczególnych państw, np. .uk dla Wielkiej Brytanii, .de dla Niemiec i oczywiście .pl dla Polski. Nasza domena krajowa .pl jest reprezentantem szerszej grupy domen zwanych ccTLD.

Z kolei nowe końcówki domenowe (tzw. nTLD), powstałe głównie jako odpowiedź na coraz bardziej zatłoczone przestrzenie nazw globalnych (głównie: .com, .net). Jako przykłady takich nowych końcówek można wymienić domeny .io, .online, ale też np. .coffee – często mają one charakter ściśle związany z określoną tematyką. Jeśli chodzi o sklep internetowy z ciekawa może być domena .shop. Jej cena rocznego utrzymania to ok. 150-200 zł, więc raczej powinna zmieścić się w budżecie nawet początkującego sklepu.

Jak wobec tej mnogości wybrać najlepszą końcówkę?

Jeśli Twoja oferta jest sformułowana w języku polskim i kierujesz sklep do Polaków, to sugeruję wybór krajowej domena .pl. Taka końcówka jasno mówi użytkownikom, że treści na danej stronie będą właśnie po polsku. My, Polacy, jesteśmy przyzwyczajeni intuicyjnie, że nazwa domenowa kończy się właśnie na .pl

Jeśli planujesz rozszerzać swoją działalność na rynki zagraniczne to odpowiednia będzie domena .com lub .eu (jeśli myślisz o działaniu na terenie Unii Europejskiej), a kierując ofertę do danego kraju oczywiście skieruj uwagę na domenę krajową docelowego państwa.

Domenę typu .shop polecam tylko, jeśli Twoimi odbiorcami są ludzie młodzi, wykształceni, którzy nie będą mieć problemów z rozumieniem angielskiego słowa. Wtedy warto też szukać w przestrzeniach nTLD powiązanych tematycznie z asortymentem.

Przykładowo:

  • .dog – artykuły dla psów,
  • .dental – artykuły związane z higieną jamy ustnej,
  • .sport – artykuły sportowe,
  • .flowers – kwiaciarnia online,
  • .ink – artykuły papiernicze.

Rdzeń domeny

Jeśli chodzi o część Twojej domeny „przed kropką”, to dobrze, aby domena była unikatowa, Twoja, ściśle związana z Twoją marką. Z drugiej strony natomiast – powinna jak najwięcej mówić odbiorcom o tym, czego mogą się spodziewać. Przed Tobą wybór między nazwą generyczną a nazwą własną:

Nazwa Generyczna
(np. taniedlugopisy.pl)

Nazwa własna
(np. ecopenea.pl)

Łatwo zrozumieć

Trudno zrozumieć

Może od razu zawierać główną korzyść, jaką oferuje marka.

Poznanie korzyści wymaga dalszej interakcji z marką.

Często „zlewa się” w odbiorze z konkurencją.

Zapewnia odróżnienie od konkurencji.

Może utrudniać zmianę profilu.

Daje możliwość zmiany profilu działania.

Nazwa generyczna to taka, która jest słowem albo połączeniem słów języka naturalnego. Przykładem takiej domeny mogłoby być: taniedlugopisy.pl

Od razu wiesz, co może kryć się za taką stroną www, prawda? Spodziewasz się oferty długopisów z określonego segmentu cenowego. Wyobrażasz sobie plastikowe jednorazówki, długopisy reklamowa itp. Teoretycznie do kapitalna sprawa, bo przecież dzięki takiej nazwie domenowej od razu będzie wiadomo, czym się zajmujesz. I to jest to miejsce, gdzie trzeba zachować ostrożność!

Po pierwsze, kiedy zechcesz zmienić profil działalności i rozszerzyć asortyment, powiedzmy, o pióra Parker czy Waterman, to nazwa ściśle skojarzona z ceną - przestanie być tu odpowiednia. Przy okazji – zadaj sobie pytanie, czy pióra i długopisy są wystarczająco „blisko” siebie, żeby zmieścić je pod domeną, związaną tylko z długopisami. Może to przecież zniechęcić osoby poszukujące piór czy ołówków.

Po drugie - użytkownik w zestawieniu z kilkoma nazwami generycznymi napotyka trudność w odróżnieniu ich od siebie (np.: taniepiora.pl, taniedlugopisy.pl, niedrogie-pisanie.pl… )

Nazwy unikatowe, własne - pozwalają odróżnić się od konkurentów, choć są trudniejsze do zapamiętania.

Jak pogodzić oba podejście do nazwy domenowej?

Osobiście proponuję często nazwy wywiedzione ze słów generycznych. W sukurs przychodzą takie techniki, jak synonimizacja i tłumaczenia, zarówno na języki współczesne, jak i klasyczne (łacina, greka). Domeny tworzone w oparciu o podobieństwo fonetyczne, podobieństwo w zapisie lub dobry poziom zrozumienia języka obcego w Twojej docelowej grupie odbiorców – mogą być świetnym sposobem połączenia zalet nazw własnych i generycznych.

Aby ułatwić Ci znalezienie takich właśnie nazw w cyberfolks.pl stworzyliśmy specjalne narzędzie – kreator, dostępny na https://cyberfolks.pl/domeny-kreator/, wykonujący podobne kombinacje w sposób zautomatyzowany. Możesz z niego skorzystać, aby ułatwić sobie proces szukania nazwy w oparciu o tę metodykę.

Co dalej?

To nie koniec poszukiwania atrakcyjnej domeny. W kolejnych krokach sugeruję sprawdzenie czytelności nazwy, jej podatności na „przekręcenie” podczas dyktowania przez telefon.

Następnie sugeruję weryfikację tego, czy konkurencji nie używają nazw łudząco podobnych. Tu bezpłatnie możesz sprawdzić domenę narzędziem wychwytującym takie podobieństwa: https://cyberfolks.pl/ochrona-twojej-marki/

Na koniec koniecznie sprawdź, czy Twój pomysł nie narusza czyjegoś prawa do znaku towarowego – na stronach odpowiednich urzędów patentowych.

Jeśli wszystko jest w porządku – rejestruj, a firmę najlepiej nazwij tak, jak brzmi znaleziona domena. Pamiętaj też, że poza rejestracją domeny warto rozważyć rejestrację znaku towarowego, to utrudni Twoim konkurentom działania wymierzone przeciwko Tobie, a bazujące na Twojej marce.

Powodzenia w rozwijaniu Twojego sklepu!

Autor: Artur Pajkert

Customer Happiness Architect w cyberfolks.pl
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Zobacz również

Na eTradeShow black week to... BLAK WEEK! Skorzystaj z rabatu i wykładu Rahima Blaka!

Rahim Blak i jego Mosaico to Partner Strategiczny czwartej edycji eTradeShow. W związku z tym przygotowaliśmy dla was BLAK WEEK…

Zakupy w internecie. Jak 2020 rok zmienił podejście Polaków?

2020 rok to rewolucja praktycznie na całym świecie. Polscy przedsiębiorcy musieli dostosować się do zmian w handlu i przenieść działalność…

eTradeShow to sami najlepsi. Rahim Blak i Mosaico Partnerem Strategicznym eventu!

eTradeShow skupia tylko najlepszych. Tym bardziej miło nam poinformować, że Partnerem Strategicznym targów został lider w pozyskiwaniu kapitału w oparciu…